L'exposició ‘Barcelona els Jocs del Mediterranis 1955’ ha estat inaugurada a la sala d'exposicions temporals del Museu Olímpic i de l’Esport Joan Antoni Samaranch.
09/02/2012

Maite Fandos, presidenta de la Fundació Barcelona Olímpica, i Romà Cuyàs, actual president de la Federació Catalana de Atletisme, van ser els encarregats de presentar l'acte. Es va destacar la presència de Fidel Sust, Pere Sust i Josep Lluís Vilaseca, exsecretaris generals d'Esports de la Generalitat de Catalunya;Santi Sinquier, delegat territorial de la Secretaria General de l'Esport; David Moner, president de la UFEC; Josep Antón Pujante, president del Club Panatlon, i Tomas Barris, que va participar en aquests Jocs, al costat de la vídua de Vidal Quadres, encarregat de realitzar el jurament olímpic.

Document Arxiu fotogràfic Alta per Mitjans (Copy Right: FBO)

L'acte va estar precedit de la reposició de la notícia emesa per TVE al NODO, que documenta la Barcelona esportiva del 1955. Imatges del record que serveixen per cimentar la cultura de l’esport que s’ha estès fins als nostres dies.

L’exposició estarà oberta al públic fins al 29 d'abril del 2012. Destacar que el 23 de febrer a les 18:30 es projectarà la pel·lícula “Els Jocs del Mediterrani” de Josep Arraut, cedida per la Filmoteca de Catalunya.

Les aspiracions olímpiques de Barcelona, després de les temptatives sense èxit de 1920, 1924 i 1936, es van veure, en part, compensades per la celebració dels II Jocs Mediterranis de 1955, sota el patronatge del Comitè Olímpic Internacional.

Aquest esdeveniment serà recordat sobretot per introduir l'aigua com a simbolisme del ritual olímpic, transportada per rellevistes des d'Empúries fins a la Ciutat Comtal. Un ritus, aquest, que va servir per projectar internacionalment la imatge de Barcelona i il·lustrar, novament, la passió per l'esport i la provada capacitat organitzativa de la ciutat.

Els Jocs Mediterranis també van ser el pretext per millorar les infraestructures i construir-ne de noves -com ara el Palau d'Esports, el primer que va ser cobert-, i es van adequar instal·lacions tan simbòliques com l'estadi de Montjuïc o la piscina municipal, totes dues construïdes per a l'Exposició Universal de 1929. I el gimnasta barceloní Joaquín Blume va ser una de les figures més destacades, en aconseguir set medalles d'or en la seva categoria.

Un seguit d'objectes, documents i imatges us aproparan a aquest esdeveniment, l'antesala d'uns Jocs Olímpics que encara havien d'esperar gairebé quatre dècades a ser una realitat.

Romà Cuyàs, president de la Federació Catalana de Atletisme

Maite Fandos, president de la Fundació Barcelona Olímpica