Joan Antoni Samaranch i Torelló (17 juliol 1920 – 21 abril 2010)

El 17 de juliol de 2020 tindrà lloc la commemoració del 100 aniversari del naixement del dirigent esportiu més internacional que ha tingut el nostre país: Joan Antoni Samaranch i Torelló (17/07/1920-21/04/2010).

Samaranch fou empresari, polític i sobretot, un dirigent esportiu que va arribar a la presidència del Comitè Olímpic Internacional (19802001) fins a convertir-se de forma vitalícia en el seu president honorari.

Abans de la seva carrera com a President del Comitè Olímpic Internacional, Samaranch va ocupar el càrrec de Regidor d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, sent una figura cabdal en l’organització i celebració dels II Jocs del Mediterrani de 1955, el primer gran esdeveniment esportiu celebrat a Barcelona, així com en la celebració d’altres campionats del món. També va ocupar el càrrec de delegat Nacional d’Educació Física i Esports i president de la Diputació Provincial de Barcelona.

Sense cap mena de dubte, la influència de Samaranch va jugar un paper clau perquè Barcelona organitzes els Jocs Olímpics i Paralímpics de 1992, també va millorar i consolidar el prestigi de la ciutat tant en el món esportiu com olímpic. Inoblidable fou el moment quan va pronunciar la frase “À la ville de … Barcelona”, el 17 d’octubre de 1986, a Lausana, on es va atorgar de manera oficial els Jocs Olímpics i Paralímpics a la seva ciutat. Jacques Rogge, el seu successor al Comitè Olímpic Internacional, el va qualificar com “l’arquitecte del moviment olímpic”.

Cal reconèixer que, Joan Antoni Samaranch fou el principal defensor i impulsor de la necessitat i importància que una ciutat com Barcelona, que havia estat seu dels Jocs Olímpics i Paralímpics de 1992, tingués un centre museístic dedicat al món olímpic i esportiu, així com tenir un espai de conservació del llegat dels esmentats Jocs Olímpics.

A finals d’abril de 2010, tot just deu dies després de la seva mort, en el transcurs del Ple Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, el seu alcalde, Jordi Hereu, va proposar que el Museu Olímpic i de l’Esport incorporés el nom de Joan Antoni Samaranch com a agraïment al seu llegat esportiu arrelat a Barcelona.

Una part del seu llegat es troba conservat a la Fundació Barcelona Olímpica, tant al recorregut permanent del Museu Olímpic i de l’Esport JA Samaranch com al Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport JA Samaranch, on conservem, investiguem i difonem la història de l’olimpisme i de l’esport en general. Aquestes dues entitats estan gestionades per la Fundació Barcelona Olímpica, entitat de la qual Samaranch va ser l’impulsor i va formar part del seu Patronat fundacional, pertanyent al mateix fins a la seva mort.

La nostre humil commemoració a una personalitat que va fer molt per l’esport i per Barcelona.

“Que mai s’apagui la flama olímpica que brilla entre nosaltres.”

*Esperem poder informar-vos durant aquest any de la creació d’un eix cronològic, ubicat a l’espai del Museu Olímpic i de l’Esport JA Samaranch dedicat a Joan Antoni Samaranch, on expliqui la seva excepcional trajectòria esportiva.